Yazdırdığınız Makale: Bilgi Toplumunda Okul Kültürü.


Bilgi Toplumunda Okul Kültürü

 
Küreselleşme olgusu ekonomik, politik, sosyal ve teknolojik alanları etkilemektedir. Bu etkilenmeden - doğal olarak - eğitim de nasibini almaktadır. Küreselleşme olgusuna karşı koymak bize bir şey kazandırmaz. Uluslar arası düzeyde ilişkileri geliştirip bu olguyu yönetmeliyiz. İşbirliği örgüt kültürüne yeni bir boyut getirmiştir. Yeni anlayışlar örgütün yerel ya da ulusal bazda değil evrensel bazda değerlendirilmesi zorunluluğunu doğurmuştur.

Okul, ulusal değerleri evrensel değerlere taşıyarak evrensel kültüre katkı sunacak ve evrensel değerleri içselleştirerek güçlü bir okul kültürü oluşturacaktır. Okul, kendi değerlerini korurken yeni iklimlere açılarak yeni meyvelerden de tatmasını bilecektir.

Geleceği bilgi toplumları yönetecektir. Bu toplumların hammaddesi de bilgi olacaktır. Tüm kurum ve kuruluşlar kendilerini bilgi toplumunun yapısına göre yeniden dizayn etmek zorundadır. Bu kurumların başında da eğitim kurumları gelmektedir. Okul bilgiyi üreten, sunan ve yayan bir örgüttür. Okulun sahip olduğu örgütsel kültür, bilimsel gelişme ve yeniliğe açık, insan kaynaklarına değer veren ve bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım eden bir örgütsel kültür olmalıdır.  Okulun asıl işlevi öğretmek değil öğrenme kapasitesini artırmak olmalıdır. Öğrencilerin güçlü yönleri üzerinde durarak onların gelişimlerine katkı sunmalıdır. Bilim teknolojilerini üst düzeyde kullanabilen okullar öğrenme algılarını da değiştirecektir.

Yönetici, astların işinden sorumlu olan kimse değil, çalışanların performansından sorumlu olan kimsedir. Yönetim algısını değiştirmeyen yönetici kısır yönetim döngüsü etrafında dönüp durur. Yeni bir bakış açısı geliştiren yöneticilerse geleceği okur ve ona göre uygulamalarını yaparlar. Geleceği bilgiyi amaç edinen liderler yönetecektir. Liderleri de lider okullar yetiştirecektir.

Bilgi toplumunda bireylerin meslekî rolleri değişecektir. Kariyere bağlı öğrenilmiş mesleğin sürdürülmesi yerine, meslek sahibinin meslek bilgisini sürekli yenilemesi esas alınacaktır. Bilgiyi kuyumcusu ustasının altını işlemesi gibi işleyen öğretmen altın güzelliğinde eserler vücuda getirecektir. Bilgi bir nehir gibi sürekli yenilenmek zorundadır. Yenilenmeyen nehir nasıl kokarsa bilgi de öylece kokmaya başlar.

Okul, yaşam boyu eğitimi yaşamın tüm alanlarına uygulayarak kapılarını yetişkinlere açacaktır. Okul giderek tam zamanlı çalışan yetişkinlerin devam ettiği bir yer olacaktır. Yetişkinler okullarda düzenlenecek seminer, kurs vb. etkinliklere katılarak okul kültürü içinde yerini alacaktır.

Okullar eğitim verme noktasında tekellerini kaybedecek,  diğer kuruluşlar okullarla rekabet edecek duruma gelecektir. Kuruluşlar kendi çalışanlarını eğitim faaliyetlerine alarak her yönden gelişmelerini sağlayacaktır.

Okul yöneticisinin geleneksel yönetim anlayışı değişecek yerine bilgiyi üretme ve etkili şekilde kullanma yaklaşımı benimsenecektir. Bilgi fabrikaları olacak olan okullar ürünlerini satacakları yeni alanlar bulmak zorunda kalacaklardır.

Bilgi alanındaki hızlı değişimler okul kültürünü temelden sarsacaktır. Bu sarsıntıları atlatmak için okul hem kendi değerlerini korumalı hem de değişime ayak uydurmalıdır. Öğrenciyi dış tehlikelerden korumak için dengeli bir okul kültürü inşa edilmelidir. Aile, çevre, kitle iletişim araçları ve okulun etkisi altında kalan öğrenci ancak örgütsel kültür çerçevesinde neyin doğru, neyin yanlış olduğunu öğrenebilir.

Güçlü okul kültürleri güçlü toplumları inşa eder. Öyleyse güçlü toplum için güçlü okul kültürleri oluşturmalıyız.