Yazdırdığınız Makale: TRAFİK CEHALETİ VE YOKOLAN NÜFÜS.


TRAFİK CEHALETİ VE YOKOLAN NÜFÜS

 
        Trafik mevzuunda, yasal mevzuatların öncelikle insanın can güvenliğini temin etme esaslı olması, sonrada parasal ve diğer kayıpların önlenmesi, görsel estetikler, modern ve şık ulaşım düzeni, estetik çevre v.s  gibi unsurları güvence altına alması gerekir.Ülkemizde mevcut trafik yönetiminin sonuç tablosu nedir?Bu konu ile kimler nasıl ilgilenmeli?Sorumlular görevlerini yerine getiriyor mu? Konusunda bir analiz yaparak, teknik bir yaklaşım geliştirelim istedik.Durum analizimiz; 

        KAZA İSTATİSTİKLERİ (1980-2005 ARASI)

        KAZA SAYISI: 6.252.834

        ÖLÜ SAYISI   :134.343

        YARALI SAYISI :2.213.164

        MADDİ HASAR: 2.745.618 USD

        (Emniyet Genel Müdürlüğünden alınmıştır.  www.egm.gov.tr )

        Yukarıdaki tabloya baktığımızda heryıl ortalama 5.373 kişinin trafik kazalarından öldüğünü görüyoruz.Bu tabloyu böyle görünce, hadisenin maddi tarafına değinip, efendim 2.7 milyon dolarla 15  okul, 5 hastane 20 tane üretim tesisi falan gibi rakamların peşine düşmeyi  düşünmüyorum. Bana göre öncelik CAN GÜVENLİĞİ mizdir.Yani yaşamamız.

        Bu tablodan kimlere hangi görevler düşüyor?

        Trafikte bu konuya malzeme olan faktörlere bir bakalım.

        - Araç
        - Yol
        - Sürücü
        - Mevzuatlar

        ARAÇ:

        Kazalarda en önemli unsur, araçların mekanik arıza yapmalarıdır.Daha çok yaşı ikinin üzerindeki araçlar kullanıma bağlı olarak bu yapıya müsaitken, daha yaşlı arabalarda bu oran gittikçe artmaktadır. Gerekçesi, araçların gereken muayenelerinin ve önleyici bakımlarının yaptırılmamasıdır.Millet olarak, planlamaya ve önlemeye dönük pek bir gayret içerisinde değiliz.Yasalarda bunu destekler nitelikte ise "otokontrol sistemi" devredışı kalabiliyor.Sonuç tam bir vehamet tablosu.Araç  sahibi olmak isteyenler daha çok aracın çıplak maliyeti ile ilgileniyorlar, yıllık bakım maliyetini asla planlamıyorlar.Bu durumda, araç ancak arıza yaptığı anda tedavi ediliyor.Ama iş işten geçiyor.Freni patlayan bir kamyon, karşı yönden gelen aynı aileden 5 kişiyi biçti...Buyrun efendim.Bu sonucu yönetelim.Ne yapmalıyız?Olmadan önlemek mi, yoksa sebep olanları cezalandırmak mı?Hangisini tercih edelim?

        UYDURUK ARAÇ MUAYENELERİ

        -Araç muayenesi nedir?Niçin yapılır?Nasıl yapılır?Ülkemizde nasıl yapılıyor?

        Araç muayene istasyonlarının önünde yüzlerce araç vardır.Neden?Aracın muayene tarihinin ya son günüdür, yada geçmiştir.Yaptırılmazsa, polis ceza yazacak.Dilerseniz anket yaptıralım.Kaç araç sürücüsü aracın muayenesi yapıldıktan sonra, araçtan emin bir şekilde direksiyonuna geçiyor?Böyle bir beklenti yok.Hiç bir zaman olmadı.Bu şekilde asla da olmayacak.Çünkü araç muayeneleri tamamen "CEZA YEMEMEK" üzerine kuruludur.Oysa gelişmiş ülkelerde, araç muayene istasyonuna gelmeden yetkili servisi aracın tüm mekanik kontrollerini yapar, raporunu verir ve muayene yetkilisi de onaylar.Örneğin Almanya da yaşayanlara sorabilirisiniz.TUV araçlar için ne anlam ifade ediyor.Memleketimizde aracın muayene istasyonuna girmesi ile çıkması bir oluyor.Sonra ruhsata bir kaşe vuruluyor, buyrun güle güle kullanın.Buyuralım efendim, hep beraber buyuralım.Ölümün, hangi yaya yolunda,hangi otobüs durağında geleceğini bilmeden, hangi otobüste uyuyorken geleceğini bilmeden,kendi şeridimizde giderken üzerimizden neyin gececeğini bilmeden buyuralım..

        YOL:

        Ülkemizde yol mühendisliği yok.Yol nasıl olmalıdır?Virajlar hangi açı ile gitmelidir?Asfalt hangi kriterlere dökülmelidir?Yapım ekibinin tamirat ve hizmet esnasındaki yükümlülükleri nelerdir? Muayene ölçütleri ve yaptırımları nelerdir?Yol ortasında çukurlara girdiğinizdeki hasarlarınızın kazalarınızın mesulu varmıdır?Virajlarda veya kazaların çok olduğu yerlerde hız kesiciler nasıl olmalıdır?En çok kaza yapılan yerlerde can güvenliğini sağlamak için neler yapmalı, hangi tedbirleri almalı?

        Bu soruların cevabını aslında herkes biliyor.Ama şunu bilemiyor, kazaların kritik yaşandığı yerlerde değilde, tamamen düz bir yolda, yılda bir-iki kazanın olduğu yerlerin girişine 50 km hız sınırlaması koyup, polisin ceza yazmasını anlayamıyoruz? Anlayan var mı?Bu cezalar, araçlar ceza ödesin diye mi,yavaş gitmeyi öğrensinler diye mi, yoksa kazaları önleyelim diye mi olmalı, sizce hangisi ?

        SÜRÜCÜ:

        Bu konu tam bir kaos.Sadece tek değişkeni olan 80 bilinmeyenli denklem..Matematiğin durduğu,aklın almadığı,neden böyle yapıldığını kimsenin anlayamadığı,bilimin  mantığın çöktüğü aşama..

        KURSA DEVAM ZORUNLULUĞU YOK, BİR AYDA EVE TESLİM EHLİYETLER.ORJİNAL, PVC KAPLAMA..

        Ehliyet, sürücü belgenizde yer alan aracı kesinlikle kullanabilir,gönül rahatlığı ile trafiğe çıkabilir,rampa yukarı çıkıp-inebilirsiniz çünkü artık siz bir sürücüsünüz demektir.Ehliyet bu olmalı, bu konuda ehil olmalı demek.

        Ehliyet  ne değildir? Siz, birkaç kez kursa gelmiş olabilirsiniz,çok iyi süremiyor olabilirsiniz, aşırı olmamak kaydıyla kuralları ihmal edebilirsiniz, şimdilik rampa yukarı geri geri gitmeniz önemli değil v.s derken, ZAMANLA ARAÇ KULLANMAYI ÖĞRENMENİZ ÜZERE BUYRUN EHLİYETİNİZİ...Güle güle kullanın..

        Gelişmiş ülkelerde kurslara devam zorunluluğunu denetleyen sistemler, kusursuz çalışıyor.Kursu bitirenler bağımsız organizasyonlarca sınavdan geçiriliyor, ve en önemlisi stajyer ehliyet veriliyor.Trafikte 6 ay herhangi kusur işlememiş ise, profosyonel ehliyet veriliyor.Sizce hangisi olmalı?

        MEVZUATLAR :

        Mevzuatlar ceza yazmaya dönük değil, önlemeye dönük olmalı.Trafik ihlalerinde kazaların risk analizleri yapılmalı, bu risklere göre ceza seviyesi belirlenmeli. POTANSİYEL KATİL ADAYLARI nı doğru tespit edip, bunlara parasal cezadan ziyade, araçlarına el konulmalıdır.Kim bunlar;

        -Alkollü araç sürücüleri
        -Zikzak şerit değiştirirken başkalarının hayatına kastedenleri,
        -Kırmızı ışıkta geçenleri(ayrıca niye geçtin diyenlere saldıranları)
        -Tek şeritte kuyruk varken karşıdan geleceklerin  şeritine dalıp hızla daha ön taraflara dalmaya çalışanlara,
        -Uykusunu açsın diye uzun yolda alkol alanları,
        -Çift şoför maliyetli oluyor diye,tek şoförle uzun yolda 40-50  canın emanet edildiği otobüs şoförleri
        -Hız kadranlarına müdahale ederek özellikle gece 150 km hızla giden otobüs ve kamyonlar,
        -Emniyet şeritlerini ihlal ederek ambulans ve acil araçların geçişine engel olanlar
        -Araçların muayenelerini yaptırmayıp tonlarca yükle kontrol dışı seyreden eski model kamyonlar,
        -İnsanları üstü açık araçlara karoserlerine bindirenler,
..............

        Efendim, yukarıdaki kaza istatistikleri tablosunda da görüldüğü üzere neredeyse, en büyük savaşlarda kaybedilenlerden daha çok canlar gidiyor.Aileler yok oluyor.Çocuklar babasız kalıyor.Bu mesuliyetin altında ezilmeyiniz.Önleyici planları devreye sokunuz.Ağaçların arkasına saklanıp ceza yazan, GÖNÜLLÜ TRAFİK MÜFETTİŞİ şovlarıyla bu görev yerine getirilmez.Bilimsel,akli modern çözümler bulunuz.Kural koyucular bu kurallardan hesap veriyor olsunlar.Yol yapım esnasında flaşörlerini yakmayıp, bariyer koymadan çalışırken bir ailenin tamamının ölümüne sebep olan bir yol yapım şirketinin tüm mal varlığına el konulsun.CAN KORUNAMIYOR, HİÇ OLMAZSA BİRAZ PAHALI OLSUN..