Çocuklarda ve Ebeveynlerde Okul Kaygısı

İlk kez okula başlayan çocuklarımızın bir haftalık sürecini tamamlamış bulunmaktayız. Bundan sonraki haftalarda diğer kademeler ile birlikte eğitim öğretim dönemine devam edecekler . Bu bir haftalık süreçte ebeveynlerden gelen geri dönüşler doğrultusunda en çok ‘Çocukların yaşadıkları kaygı’ durumu çoğunlukta..

Öncelikle kaygı ebeveyn kaygısı mı yoksa çocuk kaygısı mı buna karar vermek lazım. Ebeveynlere söyleyebileceğim ilk şey kendilerinin ne hissettikleri? Yani ben anne ya da baba olarak ne hissediyorum? Çocuğumu farklı birine emanet ediyorum, kaygılı mıyım? bunlara bir dönüp bakmak ve bunlarla baş ediyor olmak önemlidir. Kaygı bulaşıcı bir duygudur ebeveynin kaygılı olduğunu hisseden  çocuk kaygılanmaya başlar. Annem ve babam güvenmiyorsa demekki okul o kadarda güvenilir bir yer değil algısını oluştururuz.

“Çocuğun ihtiyaç duyduğu şey güven!”

Çocuğun  burada ihtiyaç duyduğu bilgi önce okulun güvenli mi olduğudur. Sonra ben orada sevilecek miyim? Ardından yeni bir şey öğrenme motivasyonu ortaya çıkar. Ortama güvenmeyen çocuğun yeni bir bilgi öğrenme ile ilgili bir motivasyonu olmaz . Güveni etkileyen diğer bir konu çocuğunuzu okuldan aldığınız zaman aralığı . Söylediğiniz zamanda çocuğunuzu okuldan alıyor olmak önemli.. Beş on dakika geç kalmak çocuk dünyasında büyük kaygı oluşturur. Beni almayacaklar mı, beni unuttular mı acabaya kadar gidecek sorulara neden olabilir. 

“Çocukların yaş dönemlerine uygun iletişim kurmalıyız.”

Kaygı yaşayan çocuğumuza yaş düzeyine uygun karmaşık olmayan ön bilgiler verilebilir. Okulun güvenli bir yer olduğunu orada sevileceğini öğretmeninin arkadaşlarının onu beklediğini daha sonra yeni bilgiler öğreneceği onlarla etkinlik yapacağına dair bilgiler verilebilir.

“Ayrılmakta zorluk çeken çocuklar.”

Eğer siz kaygılıysanız öğretmeni ile görüşmeniz ve kaygınızı azaltacak ve baş edebilecek yöntemler bulmalısınız. Bunun dışında çocuğunuz okula başlayalı bir hafta olmasına rağmen sizden ayrılmakta zorluk çekiyorsa o zaman evden çıkarken ona sizin bir eşyanızı ya da kendi eşyalarından yanında ,dolabında saklaması için verebilirsiniz  ( bir aile fotoğrafı. da olabilir) Bu tarz nesneler çocuğu rahatlatır. Yine evden çıkmadan önce karar sürecini onlara bırakmakta fayda var örneğin;” Önce kahvaltı mı etmek  istersin yoksa giyinmek mi istersin?”gibi. Burada amaç kontrolün onda olduğunu tamamen çaresiz olmadığını hissettirmektir. Bazı şeyleri ben seçebiliyorum hissiyatını yaşıyor olmaları çok kıymetlidir. 

“Okul fobisi oluşmuşsa…”

Okul fobisi, çocuğun şiddetli kaygı ile birlikte okula gitme konusunda isteksiz olması ya da okula gitmeyi tamamen reddetmesi durumudur. Çocuğumuz ilk günler  okula girmeyi reddedebilir. Bazı çocuklar bu bir haftalık uyum sürecini iyi geçirebilir bazı çocuklar ise bir kaç hafta ya da daha uzun süre uyum sağlayamayabilir. Burada çocuğa göre hareket etmek gerekir. Amacımız sadece okula girmesi sınıfa gitmesi olmamalıdır. Asıl amacımız öğretmeni ve çocuğu arasında bir bağ kurmak olmalıdır. Bağ kurdukça iletişim ve ilişkileri ilerleyecektir. Kısa sürede öğretmen ve ebeveyn tanışması gerçekleşmesi, öğretmenin  öğrencisi hakkında bazı  ön bilgilere sahip olması onun  ilgi alanlarını öğrenmesi bağ kurmalarını hızlandıracak ve kolaylaştıracaktır. 

“Okul olgunluğu bir bütündür .”

Okula başlama yaşına gelmiş bir çocuğun Psikososyal , duygusal ve bilişsel gelişim süreçlerini değerlendirmek gereklidir. Merkezimizde okul olgunluğu testleri uygulamakla birlikte okul dönemine yardımcı destek atölye çalışmaları yürütmekteyiz . Aynı zamanda ebeveyn danışmanlığı ile anne babalara destek oluyoruz .

Güzel haftalar dilerim..

Seda TURHAN
Uzm. Psikolog | Psikoterapist | Aile Danışmanı | Öğretim Görevlisi | Gümüşhane Psikolojik Danışmanlık Merkezi Kurucu

YORUM EKLE
YORUMLAR
yusuf sadık
yusuf sadık - 1 yıl Önce

harika bir yazı Seda kutlarım.
Günümüzde bu tür bilgilend,rici ve yönlendirici yazılara güdülere ihtiyaç var.
Çocuklar önemli . Bilgi,li ve ehil ellerde eğitilmeliler.