Son mesaj - Gönderen: Recep Ergin - Salı, 01 Kasım 2011 23:40
Sitemizin yeni hali www.gumushane.gen.tr/v2 adresinde test edilmektedir. Lütfen belirli aralıklarla ziyaret ederek, yaşadığınız aksaklıkları ve önerilerinizi admin@gumushane.gen.tr adresinden veya buradaki formdan bize bildirin.
Köşe Yazıları Bölgesi

Köşe Yazıları->Yüksel YALÇIN->ENDÜSTRİYEL AÇILIMLARDA BÖLGESEL GÜÇBİRLİĞİ FAKTÖRÜ [ Arama ]

ENDÜSTRİYEL AÇILIMLARDA BÖLGESEL GÜÇBİRLİĞİ FAKTÖRÜ
Başlık ENDÜSTRİYEL AÇILIMLARDA BÖLGESEL GÜÇBİRLİĞİ FAKTÖRÜ
Açıklama Bilgeadam Gazetesindeki yazısı
Siteye Ekleyen AdamGibi
        Stratejik planlamalar, ülkelerin ekondüstriyel(ekonomik gelişime dayalı endüstri) gelecekleri için çok önemlidir.Bu planları stratejik kılan, rekabet piyasasının risklerinin plana dahil edilmesidir.İktisadi yarışlarda, başka güçlerin ve etkilerin gözardı edilmesiyle, kurulan hiçbir planın kazanma şansı olamaz.Planlarda yer alan büyüme hedeflerinin tayininde, rakiplerin büyüme hedefleri de dikkate alınmalı ve  risk planlarında yer verilmelidir.Bütün bu açılımlar güçlü ve etkili bir endüstriyel çevre oluşturmayla mümkün olacaktır.Endüstriyel çevreyi güçlü kılmak, üç kilit konu vardır.

  • Hedef pazar,
  • Girdi kaynaklar,
  • Üretim yetenekleri
        Endüstriyel girişimde ilk adım, pazar payı ölçümüdür.Ürünün, hangi pazarda ve hangi miktarda müşteriye arz edileceğinin, planı yapılmadan diğer kaynakların planlanması mümkün değildir.Bu her sektör ve her organizasyon için geçerlidir.Yani yapılacak işin müşterisi kim? Sorusuna cevap, işin plan sürecinin girdisini oluşturur.İlginçtir, bu siyasi partiler için de aynıdır.Siyasi  partiler, oluşturdukları parti programlarının hangi hedef kitleye hitap edeceklerini, programlarıyla %10 barajı aşıp aşamayacaklarını doğru planlamış olsalar, belki bugün 53 tane siyasi parti olmayabilirdi.Değinmeden geçemiyeceğim, okuyucularım teknik bir köşede siyasi konuları işlediğimi ve içeriği bundan arındırmamı öneriyorlar.Şunu ifade etmem gerekir;Teknolojiyi var eden   üretimin kendisidir.Üretim mal ve hizmet üretimi diye ikiye ayrılır.Ekonomiye yön veren sadece mamul üretimi değildir.Hastanede verilen hizmet de, işletme  yönetiminde bir üründür.O ürünün kurgusu da aynı zamanda bir tasarımdır.Şu halde, teknoloji ürün ve hizmetin bilinen güncel teknik süreçleri yaşadığı bir yapıdır.Siyasi organizasyonlarda bir amaç etrafında(varsa tabi...) hizmet üreterek varolan organizasyonlardır. Bu arada eklemek gerekir, üretmeden tüketenlere "fuzuli masraf merkezleri"  tanımı yanlış olmaz sanırım....



            Özetle, işe pazarı hesaba katarak başlıyoruz.Sonraki süreçte  girdi kaynaklar ve üretim yetenekleri yer almaktadır.Bu kaynakları bölgesel konumlandırmak çok önemlidir.Bölgesel konumlandırma güçlerin bir arada olmasını, yakın takiplerin gelişimi hızlandırdıklarını, rekabetin daha kısa zamanda kalite ve maliyeti tetiklediğini, yerel profosyonelleşmenin bölgeye faydaları bakımından da  fevkalade önem arzettiğini dikkate almak gerekiyor. Gelişimin hızlı yaşandığı ülkelere baktığımızda benzer taktikler uygulanmıştır.Örneğin Amerikadaki Silikon Vadisi ve Çindeki sektörel coğrafyalar gibi.Silikon vadisindeki, silikon yataklarının bu bölgede bulunmasından ziyade, bölgede bu sektör yatırımcıların yoğunlaşması rekabeti sürekli kılmış ve hızlandırmıştır.Hatta Kanada'dan , Avusturalya'dan temin edilen girdiler bu bölgede işlenmektedir.Kısmi dezavantajları bulunsa da, sektörün yerelleşmesnin  büyük faydaları bulunmaktadır.Stratejik planlamada en önemli adım dış çevre analizidir dedik.Dış çevreyi dikkate almadan yapılan girişimler, üretim yeteneklerinizin pazarın neresinde olduğu konusunda fikir vermez.Şu halde dış çevre daha yakın olması bu süreci  daha da hızlandırır.Ayrı bir avantaj ise, aynı bölgede aynı sektörlerde uzmanlaşan insan kaynaklarının tedarik kolaylığıdır.Ayrıca, aynı sektörün tedarikçileri yine aynı bölgede hizmet vereceğinden girdi sanayinin de aynı bölgede konumlanması  avantajları oluşacaktır.Bu fiziki yakınlık, geliştirme süreçlerine dinamik bir yapı kazandıracak ve en önemlisi nakliye maliyetleri minimize edilecektir.

        Günümüzde gelişmiş endüstriyel bölgelerde, Organize sanayi bölgeleri bu yapıya biraz yaklaşsa da, önerdiğimiz sistem daha büyük ölçekteki makro oluşumlardır.Örneğin, kağıt sanayinin en büyük ormanların olduğu bölgede konumlandırması ve bütün kağıt sanayinin burada olması, hayvancılık sektörünün bir bölgede olması, ahşap sanayinin,elektronik sektörünün,tekstil sektörünün  gibi.. sektör gruplarının yerelleşmesi bölgesel ekonomik gücün aynı zamanda simgesi haline gelir.Bu bölgeselleşme il bazında da olabilir, bölge bazında da olabilir.Bu yapı bölgelerde sektörlerin ekonomik gücünü artıracağı gibi teknolojik yerleşinin daha hızlı yol almasını da sağlayacaktır.İlave olarak, üniversite ve akademik çevrelerin bölge yapılarına göre branşlaşması ve sektöre yakınlığı söz konusu olacağından  daha verimli ve içiçe çalışma ortamı sağlanacaktır.En çok özlemini duyduğumuz konu, üniversitelerin sektörle kollektif çalışma konusuna da bir çözüm bulunmuş olur.Teknolojinin gelişmesinde profosyonel ArGe kuruluşlarınında bölgelerde sektörel branşlaşmasından dolayı sağlanacak katma değerleri de unutmamak gerekir..

            Son özet; sanayiyi daha verimli kılmak için  bölgesel  yerleşkeler ve sektörel işbirliklerini gözardı etmeden uzun vadeli makro planlar kurgulayalım.Ortadoğunun en iyi fındık çikolotası neden Giresundaki 15 çikolata fabrikasında üretilmesin?Çukurova 200 fabrikası ile dünyanın neden tekstil başkenti olmasın? Tıpkı Kütahyanın porselende olduğu gibi..Manisanın beyaz eşyada baş çektiği gibi.Girişimciler ve girişim yönlendirici otoritelerin,  bu görüşü dikkate almalarını diliyoruz..  
Oyu Puanı: 38 - Ortalama:

Yorum Gönder Değerlendir Yazdır
Yorumlar

Bilgiler
Burda 2491 Köşe Yazısı Kayıtlı
Enfazla Bakılan: TARİMİZDEKİ KAHRAMAN KADINLAR...
Enfazla Değerlendirilen: TEKNOLOJİ VE İNSAN

Köşe Yazıları Bölgesini Gezen: 16 (0 Kayıtlı Üye 16 Ziyaretçi ve 0 Bilinmeyen Üye)
Görünen üyeler: 0


 


MKPortal M1.1.1 ©2003-2006 mkportal.it
Bu safya 1.35652 saniyede 15 sorguyla oluşturuldu