COVID-19’DA HANGİ ÖNLEMLERİN HANGİ SIRADA KALDIRILABİLECEĞİ KARARI NASIL VERİLMELİDİR?

Halk sağlığı ve sosyal önlemlerin sıkılaştırılması/gevşetilmesi/yeniden başlatılması kararları verilirken; bilimsel kanıtlara ve ülkelerarası deneyimlere dayanmalıdır. Ayrıca ekonomik faktörler, güvenlikle ilgili faktörler, insan hakları, gıda güvenliği, kamuoyu duyarlılığı ve önlemlere uyum gibi diğer kritik faktörler dikkate alınmalıdır.

DSÖ, tüm şüpheli vakaların tanımlanmasını, test edilmesini, izole edilmesini ve bakımının yapılmasını, temaslılarının tanımlanmasını, izlenmesini ve karantinaya alınmasını önerir. Hareket kısıtlaması, okulların ve işletmelerin kapatılması, coğrafi alan karantinası ve uluslararası seyahat kısıtlamalarını da içeren geniş ek halk sağlığı ve sosyal önlemler bazı ülkeler tarafından uygulanmıştır.

COVID-19’a yönelik birey sağlığı ve sosyal önlemlerin halk sağlığı üzerindeki etkileri değerlendirilmelidir. Bu değerlendirmede, bu tür önlemlerin dikkate değer olabilecek sosyal sonuçları ve ekonomik maliyetleri dikkate alınmalıdır. Bu nedenle, COVID-19 vakalarının yeniden canlanmasını tetiklememek ve nüfusun sağlığını tehlikeye atmamak için, bu önlemlerin ayarlanmasının yararlarını ve potansiyel zararlarını dengelemek için dikkatli bir risk değerlendirmesi ve aşamalı bir yaklaşıma ihtiyaç vardır.

Halk sağlığı önlemleri arasında kişisel koruyucu önlemler (el hijyeni, solunum hijyeni kuralları), çevresel önlemler, fiziksel mesafe önlemleri ve seyahatle ilgili önlemler yer alır. Fiziksel mesafe önlemleri, bireylere (vakaların izolasyonu ve temaslıların karantinası gibi) ya da topluluklara, nüfusun belirli bir kesimine ya da nüfusun tamamına uygulanır. Spesifik ve etkili farmasötik müdahaleler (terapiler ve aşılar gibi) mevcut olana kadar, ülkelerin pandemi boyunca önlemleri gevşetmeye veya eski haline getirmeye devam etmesi gerekebilir.

Hangi önlemlerin hangi sırada kaldırılabileceğine karar vermek bir dizi hususa dayandırılmalıdır: Tedbirlerin ayarlanması bir kerede gerçekleştirilmemeli, ancak en düşük insidanslı bölgelerden başlayarak ulusal düzeyde dikkate alınmalıdır. Temel bireysel önlemler (şüpheli ve teyit edilmiş vakaların izolasyonu ve bakımı, temaslıların karantinası, el hijyeni ve solunum hijyeni kuralları gibi) korunmalıdır.

  • Prensipte ve uygulanabilir olduğunda, herhangi bir olumsuz etkiyi tanımlamak için, önlemler kontrollü, yavaş ve adım adım kaldırılmalıdır. Örneğin iki haftalık (bir inkübasyon süresi) aralıklarla. İki önlemin gevşetilmesi arasındaki zaman aralığı büyük ölçüde sürveyans sisteminin kalitesine ve etkiyi ölçe kapasitesine bağlıdır.
  • Her bir önlemin göreceli ve bağımsız etkinliği hakkında bilimsel kanıtların yokluğunda ve genel bir ilke olarak, en yüksek kabul edilebilirlik ve fizibilite düzeyine ve en az olumsuz sonuca sahip önlemler ilk önce uygulanıp en son çıkarılabilir.
  • Duyarlı nüfusların korunması, bir tedbiri koruma veya kaldırma kararında merkezi olmalıdır.
  • Bazı önlemler (işyeri kapatılması gibi) ilk olarak nüfusun veya bireysel yoğunluğun daha düşük olduğu yerlerde (kentlere karşı kırsal alanlarda, geniş şehirlere karşı küçük/orta şehirlerde, alışveriş mağazalarına karşı küçük mağazalar) kaldırılabilir, iş gücünün %100’ünün geri açılmasına izin vermeden önce bir kısmının açılmasına izin verilebilir.

Sağlıklı yarınlara erişmemiz dileklerimle…

YORUM EKLE
YORUMLAR
yusuf sadık
yusuf sadık - 4 yıl Önce

Degerli Bilim adamı D oç. Dr. Nilgün Ulutaşdemir in güncel bir konuyu işlemesi yerelde ve genelde önemli bir emek. İhtiyacımız olan bilgileri anladığımız şekilde bizlere aktaran sayıe onemliş ve güven vericidir.. yazı on numara yazan on numara okuyanlar on numara lanet korona eksi yüz numara....n ulutaşdemir Eline kalemine sağlık. Gümüşhane Ünm,vesitesi ındeki siz gibi degerlerin yazısııyla düşüncesi i,le halkımızla kucaklaşması son derec