Ara
Gümüşhane
Kapalı
-1°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5320 %0.06
49,6229 %0.05
5.774,35 % 0,37
Gümüşhane Haberleri Gümüşhane Demirel: Banka Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Geçersizdir!

Demirel: Banka Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar Geçersizdir!

Tüketici Birliği Federasyonu Yönetim Kurulu Üyesi ve TÜHAK Genel Başkanı Eyyüp Demirel, banka sözleşmelerinde yer alan ve tüketici aleyhine sonuçlar doğuran haksız şartlara karşı vatandaşları uyardı. Demirel, bu maddelerin hukuken geçersiz olduğunu belirterek, vatandaşlardan haklarını aramaları çağrısında bulundu.

956
Gösterim
2 Dakika
Okunma Süresi

Türkiye’de milyonlarca tüketici, bankacılık işlemleri sırasında önlerine konulan uzun ve karmaşık sözleşmeleri çoğu zaman okuyamadan imzalamak zorunda kalıyor.

Yoğun iş temposu, bankalardaki uzun işlem sıraları veya hukuki bilgi eksikliği, tüketicileri bu tür sözleşmelerdeki ağır ve haksız şartları kabule zorluyor. Ancak, Tüketici Birliği Federasyonu Yönetim Kurulu Üyesi ve TÜHAK Genel Başkanı Eyyüp Demirel, yaptığı açıklamalarla bu duruma dikkat çekerek, tüketicilerin haklarını bilmeleri gerektiğini vurguladı.

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 5. Maddesinin bu tür uygulamalara net bir şekilde “Dur!” dediğini kaydeden Demirel, “Kanuna göre, "Tüketiciyle müzakere edilmeden sözleşmeye eklenen ve tüketici aleyhine dengesizlik yaratan hükümler haksız şarttır ve geçersizdir." Yani, tüketiciler bu maddeleri imzalamış olsalar bile, hukuken bir geçerliliği bulunmuyor ve bu şartlar bankalar tarafından uygulanamıyor” dedi.

Demirel, tüketicilerin en çok mağdur olduğu ve hukuken itiraz edebileceği maddeleri tek tek sıraladı. Bunların başında, ne için alındığı açıkça belirtilmeyen ve tüketiciden haksız yere tahsil edilen dosya masrafları geliyor. Bir diğer yaygın uygulama ise tüketicinin kendi sigorta şirketini seçme hakkı olmasına rağmen bankaların dayattığı zorunlu hayat sigortası.

Kredi ödemelerinde ise tüketicilerin en çok mağdur olduğu konulardan biri de erken ödeme cezası. Konut kredilerinde %1-%2 ile sınırlı olan bu cezanın, ihtiyaç kredilerinde alınması hukuka aykırıdır. Ayrıca, sadece bir taksitin ödenmemesi durumunda tüm borcun derhal talep edilmesi anlamına gelen muacceliyet maddesi de hukuka aykırı olarak kabul ediliyor. "Hizmet bedeli" veya "işlem ücreti" gibi belirsiz ve neye karşılık geldiği açıklanmayan masraf kalemleri de haksız şartlar arasında yer alıyor.

Tüketiciler bu haksız şartlarla karşılaştığında ne yapmalı?

Demirel, ilk olarak sözleşmelerin okunmadan imzalanmaması gerektiğinin altını çizerek anlaşılmayan maddeler için hukuki yardım alınmasını tavsiye etti.

Eğer bir haksız masrafla karşılaşıldıysa, ilk adım olarak bankaya yazılı itirazda bulunulması gerektiğini kaydeden Demirel, “Bu itirazın sonuçsuz kalması halinde, 149.000 TL altındaki uyuşmazlıklar için Tüketici Hakem Heyeti’ne, bu tutarın üzerindeki uyuşmazlıklar içinse Tüketici Mahkemesi’ne başvurulabiliyor. Tüketici dernekleri ve barolar da bu tür haksız şartlara karşı topluluk davaları açabiliyor” dedi.

Demirel, tüm tüketicilere “Haklarınızı bilin, haksız şartlara boyun eğmeyin. Tüketici olarak hakkınızı aramak, yalnızca sizin değil, toplumun tamamının ekonomik güvenliği için önemlidir” çağrısında bulundu.
 

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *