Ara
Gümüşhane
Kapalı
2°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,8342 %0.01
50,7982 %0.59
6.133,97 % 0,39

ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ: İYİ BİR ÖĞRETMENDE BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER

YAYINLAMA:
Topluma yön veren öğretmenler, hemen hemen her alanda belli yeterliğe sahip olmalıdır. Bu anlayış etrafında yapılan çalışmalar ile öğretmenlik mesleği, toplumsal beklentilerin yerine getirilmesinde büyük önem taşımaktadır.

“Öğretmenler! Yeni kuşağı, Cumhuriyet’in özverili öğretmen ve eğitmenleri, sizler yetiştireceksiniz ve yeni kuşak sizin eseriniz olacaktır. Eserin değeri sizin beceri ve özverinizin derecesiyle oranlı olacaktır. Cumhuriyet, düşünce, bilgi ve beden yönünden güçlü ve yüksek karakterli koruyucular ister. Yeni kuşağı bu nitelikte ve yeterlikte yetiştirmek sizin elinizdedir… Hiçbir zaman unutmayınız ki Cumhuriyet sizden fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür kuşaklar ister” (M. Kemal ATATÜRK, 1925).


Modern toplumun yaratılmasında ve modern değerlerin topluma kazandırılmasında önde giden hep o olmuştur. Öğretmen, eğitim-öğretim faaliyetlerinin birinci düzeyde sorumlusu olarak bilinir. Bu nedenle öğretmen, özellikleri ve becerileriyle eğitim sisteminde fark yaratabilecek konumdadır. “Dünyada her şeye kıymet biçilebilir ama öğretmenin eserine kıymet biçilemez” Socrates.

Asırlar öncesine ait aşağıdaki dizeler, eğitimin ne derece önemli olduğunu bizlere göstermektedir.

"Bir yıl sonrasını düşünüyorsan eğer tohum ek,

On yıl sonrası ise tasarladığın, ağaç dik,

Ama yüz yıl sonrası için, halkı eğitmeye gayret et,

Bir kez tohum ekersen, bir kez ürün alırsın,

Bir kez ağaç dikersen, on kez ürün alırsın.

Yüz kez olur bu ürün, eğitirsen ulusu,

Birisine bir balık verirsen, doyar bir defalık,

Balık tutmayı öğret, doysun ömrü boyunca"
Çin Ozanı Kuan-Tzu

Konu eğitim olduğunda ilk akla gelen atasözümüz “Ağaç yaşken eğilir” olmaktadır. Bu atasözünde eğitim kavramının anlamı eylememin üzerine yüklenmiştir. Bu eylem de “eğmek” eylemiyle karşılanmıştır. Her iki eylem de eğ- kökünde türemiştir. Somut anlamda bir çocuğun eğitimi ile bir ağacın eğilmesi aynı anlama gelmemekle birlikte yapılan benzetme büyük bir haklılık payına sahiptir. Bir öğretmen olarak okul ortamında her an, hâl ve hareketlerimizle yön verdiğimiz öğrencilerimizi şekillendirdiğimizi unutmamalıyız.

Toplumsal hayatın her alanında ve düzeyinde karşılaşılan sorunların ve yaşanan başarıların ilk sorumlusu öğretmen olmuştur. Böylesine büyük sorumluluk üstlenen öğretmenlik mesleği, yüzyılın önem taşıyan mesleklerinden biri olmakla kalmamış bir uzmanlık mesleği olmuştur. Öğretmenin sahip olması gereken bilimsel biçimlenme (formasyon) ve alan bilgisi, öğretmenlik mesleğinin temel değeridir.

Milletlerin ruh ve karakterlerini şekillendirmede etkin rol oynayan öğretmenlerin ve işlevlerini yerine getirmelerinde onların üretkenliklerinin önemi büyüktür. Bu bağlamda yeni nesil öğretmenlerin ürünü olacaktır. Öğretmenin gerekli bilginin kazanılmasını kolaylaştıran, gerekli ortamı hazırlayan kişi olması için çağı yakalamış, gelişme ve yeniliklere açık bir yapıda olması gerekmektedir (Fındıkçı, 1997, 27).Öğretmenin alacağı biçimlenme ve alan bilgisi onun meslek yaşamında karşılaşacağı sorunların çözümüne ilişkin yanıtları da içermektedir. Bu toplumsal yapı içerisinde büyük öneme sahip olan öğretmen kendini çok yönlü ve iyi yetiştirmelidir.

NOT: Yayına hazırladığım “Öğretmenlik mesleği ve iyi bir öğretmenin nitelikleri” adlı kitabımdan alıntıdır.
Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *