Ara
Gümüşhane
Kapalı
5°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5828 %0.06
49,6682 %0.03
5.743,41 % -0,05
ADALETE GÜVEN SORUNU

ADALETE GÜVEN SORUNU

YAYINLAMA:

Yeni Adli Yıl, her yıl olduğu gibi, güzel dilek ve temennilerle 1 Eylül’de başladı. Bu temennilerin gerçekleşmesini bir yargı mensubu olarak gönülden diliyoruz. Çünkü Adalet, bir devletin ayakta kalmasının en temel direğidir. Ne güçlü bir ordu, ne de devasa ekonomik yatırımlar, adaletin yerini tutabilir. Fetret Döneminde Osmanlı Devletinin 12 yıl başsız kalmasına rağmen, adalet sisteminin güçlülüğü sayesinde, devletin dimdik ayakta kalması, bu gerçeğin en net görünümüdür.

Türkiye’de adaletin manzarasına baktığımızda, halkın yargıya güveninin erezyonda olduğunu görmekteyiz. Çünkü yapılan araştırmalar, Türkiye’de halkın yargıya güveninin son derece düşük olduğunu ortaya koyuyor. Ortalama güven oranı ne yazık ki, yalnızca %20 civarında. Bu oran, Avrupa ülkelerinde %70’lere yaklaşırken, Türkiye’nin böylesine düşük seviyelerde seyretmesi ciddi bir toplumsal kırılmaya işaret ediyor. Adalet sistemine duyulan inancın zayıflaması, vatandaş ile devlet arasındaki güven köprüsünün çatırdaması anlamına geliyor.

Dünya Adalet Projesi’nin (WJP) 2024 Hukukun Üstünlüğü Endeksi’nde Türkiye, 142 ülke arasında 117. sırada yer aldı. Bir yıl öncesinde 116. sırada olan Türkiye, her yıl adım adım daha geriye düşüyor. Bu tablo, sadece hukukçuların değil, toplumun her kesiminin hissettiği bir gerçekliğe dönüşmüş durumda.

Uluslararası insan hakları kuruluşlarının raporlarında, Türkiye’de yargı bağımsızlığına dair kaygılar öne çıkıyor. Özellikle Anayasa Mahkemesi (AYM) kararlarının etkisizleşmesi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) kararlarının uygulanmaması ve yargıçların atanmasındaki siyasi etkilerin öne çıktığına dair düşünceler, en büyük sorun alanları olarak gösteriliyor. Bu tablo, hem içeride hem dışarıda Türkiye’nin hukuk devleti kimliğini zedelemektedir.

Adalet Bakanlığı, “Türkiye Yüzyılı Yargı Reformu Stratejisi (2025–2029)” ile yargıyı yeniden yapılandırma hedefini ortaya koydu. Elektronik duruşmalar, mağdur merkezleri, mahkeme sayılarının artırılması ve daha hızlı yargılama süreçleri gibi yenilikler gündemde. Ayrıca 10. Yargı Paketi ile ceza infaz sisteminden toplantı ve gösteri düzenlemelerine kadar birçok başlıkta değişiklik yapıldı. Değişikliklerin devam edeceğine ve sistemin kendi arızalarını gidereceğine, bir vatandaş ve özellikle de bir hukukçu olarak inanmak istiyoruz.

Adalet, toplumun nefes borusudur.  Halkın yargıya güveni en düşük seviyelerde olması halinde, nefes borumuz daralmış, hukukun üstünlüğü korunmamış hale gelmektedir. Reform paketleri umut verici yönler taşısa da, bunların gerçek yansımalarının toplum tarafından da net görülmesi gerekmektedir.

Türkiye’nin ihtiyacı olan, vatandaşın adliyeden çıktığında “Bu ülkede adalet var” diyebileceği bir sistemdir. Çünkü adalet, yalnızca mahkeme salonlarında değil, toplumun vicdanında yer bulduğu zaman anlam kazanır.

Unutmayalım…
Görevimiz ve makamımız ne olursa olsun, 
Herkesin Adalete İhtiyacı Vardır…

05.09.2025 Av. Ali Haydar Dereli

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *