Ara
Gümüşhane
Kapalı
7°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,8103 %0.18
50,2065 %0.02
5.991,23 % 0,60
HOLLANDA’YA GÖÇ 60.YILINDA (2)

HOLLANDA’YA GÖÇ 60.YILINDA (2)

YAYINLAMA:

Bir önceki yazımda Hollanda’da 1974 yılından itibaren verilen Türkçe Anadili ve Kültürü derslerinin 2004 tarihinde kaldırıldığını yazmıştım.

Şimdi bu konuyu derinliğine girip yazmak istiyorum. Çünkü gelecek kuşaklarımızın önce dillerini, sonra dinlerini, kültürlerini ve kimliklerini kaybetme riski ile karşı karşıyayız.

Bugünlerde İstanbul’dayım. Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED)’ni ziyarete gittim. Çünkü TDED, Avrupa’da başta anadilimiz Türkçe olmak üzere kültürümüzü, milli ve manevi değerlerimizin yaşatılması mücadelesini veriyor. Bu konuda Avrupa ülkelerinde toplantılar düzenliyor. TDED Başkanı Ekrem Erdem’in “BİZİMKİ TÜRKÇE SEVDASI” isimli kitabını bana takdim ettiler.

Bu güzel ve değerli kitabı okuyorum. Burada Türkçenin önemi, korunması ve yaşatılması çok güzel anlatılıyor. Bu kitaptan bazı cümleleri sizlerle paylaşmak isterim:

"Dil, var veya yok olma demektir. Dil demek millet demektir. Dil, millet için kutsal bir hazinedir. Dil, milletin kalbidir, zihnidir, beynidir. Türkçe varsa Türk milleti vardır. Türkçenin yok olduğu coğrafyalarda Türk de yoktur. Dinin muhafazası için de dil lazımdır. Dilin korunamadığı yerde hiçbir değer korunamaz. Tarihte dilini kaybettiği halde dinini koruyan, kimliğini koruyan, millet yoktur. Her şey dille başlar ve dille biter. Tarih, Türkçeyi kaybettiği için Türklüğünü kaybetmiş milyonlarca insanı kaydetmektedir.” (1)

Kitap,  anadillerin asimilasyon ile nasıl yok edildiğini de anlatılıyor. 

Avrupa ülkelerinde yaşayan biz Türkler bugün anadilimizi asimilasyon yoluyla kaybetmekle karşı karşıyayız.

AZINLIK HAKLARI

Dört çeşit azınlık vardır: Dini, dilsel, etnik ve ulusal azınlıklardır.

Bizler yaşadığımız ülkelerde dini, dilsel ve etnik azınlık konumundayız. Ancak ulusal azınlık statüsünde değiliz. Çünkü bu statüye alınmadık. Alınmak için de hiçbir etkili ve yetkili mücadele vermedik.

Aşırı sağın hedefinde İslam, Kur’an, Müslümanlar, göçmenler var. İşte bu Sözleşme aşırı sağın İslam düşmanlığına da “DUR!” diyecek bir yapıya sahiptir. Eğer bizler bu Sözleşme kapsamına alınırsak artık hiçbir ırkçı parti bizimle, kutsal dinimiz İslam ile uğraşamayacaktır.

Sözleşmede azınlık tanımı yapılmamaktadır. Bu demek ki dini, dilsel ve etnik azınlıklar da bu Sözleşme kapsamına alınabilir. Yeter ki bu durumu başta azınlık temsilcileri olmak üzere siyasi partiler ve hükümetler istesin.

Bunun da yolu bütün STK’larımız, aydınlarımız bir araya gelerek bir toplantı, beyin fırtınası yapmalıyız. Ve sonunda ULUSAL AZINLIKLARI KORUMAYA DAİR SÖZLEŞME’yi okuyup, görüşerek Hollanda hükümetine ve siyasi partilerine bir dilekçe ile bizlerin bu Sözleşme kapsamına alınmamızı istemeliyiz.

Bu Sözleşme 32 maddedir. Ve çok önemlidir. İlgili devlet, azınlıkların can ve mal güvenliklerini koruyarak, okullarda onların çocuklarına anadillerini ve dinlerini öğrenme hakkı vermektedir. Ayrıca her türlü ayrımcılık da yasaklanmaktadır.

Sonuç olarak, yarın çok geç olmadan hemen şimdi gerekli işlemleri başlatıp, ilgili makamlara dilekçelerimizi sunmalıyız. Çünkü bir yerde Avrupa’nın geleceği göçmenlerin ve Müslümanların geleceğine bağlıdır.

Bekir Cebeci

(Eğitimci, Araştırmacı Yazar)

İstanbul, 8 Eylül 2024

e-mail: [email protected]

Kaynak:

1)    BİZİMKİ TÜRKÇE SEVDASI, Ekrem ERDEM. TDED Yayınları.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *