Ara
Gümüşhane
Kapalı
3°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,6991 %0.01
50,2474 %0.16
5.945,24 % 0,73

4+4+4 ÜÇÜNCÜ- 4 : LİSE

YAYINLAMA:
Kademeli Zorunlu Eğitimin son dördü olan liseleri anlatırken geride kalan ilk ve Ortaokul kısmını bir kez daha hatırlatalım: Kısaca; İlkokulda öğrencinin okulu sevmesi, Ortaokulda ise bilgiyi sevmesi ve bilginin işlevini kavraması gerekir şeklinde özetlersek, Liseleri öğrencinin bilgiyi kullanmaya başladığı, onu insanlığın gelişiminde vazgeçilmez bir araç olarak gördüğü dönem olarak tarif edebiliriz.

Meslek liselerinin atölye ve laboratuarlarını saymazsak mevcut liselerin donanımı ve çeşitliliği açısından Avrupa standartlarına yakın olduğunu söyleyebiliriz.   

Sağlık lisesinden Spor lisesine, Tarım Lisesinden Güzel Sanatlar lisesine kadar farklı müfredat uygulayan ve çocuklarımızın ilgi alanlarının gelişimine yönelik çeşitli alternatifler sunuyorlar. Yani mekan ve girdiler olarak bir sorun yok gibi görünüyor. Ancak çıktılara baktığımızda, mezunların istenen ve beklenen kazanımları almadan mezun olduklarını ve bilgiyi kullanacak bir yapıda olmaları gerekirken bilgiyi kavrayamadıkları bilgiye gerek duymadıkları gerçeği ile karşı karşıyayız.

Konuyu biraz netleştirmeye çalışırsak, liseler kuruluş amaçlarının dışında yalnızca Yükseköğretime öğrenci gönderme peşinde olan kuruluşlara dönüştüler. Büyük umutlarla açılan Anadolu ve Fen liselerinin kuruluş amaçları: küçük çaplı bilimsel araştırmaların, deneylerin ve gözlemlerin yapılabildiği ve bunları yapabilecek çocukların seçildiği liseler olarak düşünülmüştü. Bu liselerden bilim adamlığının temeli atılacak, bilimsel araştırma, yeni keşif ve projeler üreten çocuklarımız üniversiteye gidince bilimsel araştırmalarını böylece geliştireceklerdi. Böyle oldu mu? Cevap: Hayır. Nasıl oldu: Şöyle oldu bu liselerimizde diğer liseler gibi yalnızca test çözen yerler oldular. Herkes şu soruya cevap aradı;

-Tıp fakültesine kaç netle gidilir.

-Efendim 160 sorunun 120 tanesini doğru yapmanız gerekir.

-Peki nasıl?

-Dershaneye gitmeniz gerekir.

Böylece dershaneler Fen ve Anadolu liselerinin öğrencilerini nasıl Tıp Fakültesine gönderdiklerinin çarşaf çarşaf reklamını yaptılar ama fen liseleri bilim çocukları yetiştiremedi, iyi matematik sorusu çözen çocuklar yetişti.

Lisenin adı: Denizcilik lisesi, çocuklar test çözmekle meşgul,

Lisenin adı: Tarım lisesi, çocuklar test çözmekle meşgul

Lisenin adı: Veterinerlik lisesi, çocuklar test çözmekle meşgul

Lisenin adı: Fen Bilimleri lisesi, çocuklar test çözmekle meşgul

İşte yeni lise yapılanmasında bu sorunun çözümüne yönelik kafa yorulacağını umuyoruz. Nüfus artışı yüksek olan ülkemizde sınav olmadan üniversiteye öğrenci göndermek zor görünüyor. Başka çözümler aramak gerekir. Bir milyon sekiz yüz bin kişinin üniversite sınavına girdiği ülkemizde 4 yıllık fakülte kontenjanı 180.000 civarında; Tıp Fakülteleri ile Hukuk Fakültelerine ise ancak ilk 8000'e giren öğrenciler alınıyor. Her lise mezunu öğrencinin hukuk ya da tıp isteyeceği ülkemizde sınavsız bu sorunun çözülebileceği kanaatinde değilim. Hele her üniversite kendi sınavını yapmaya kalkarsa durum daha fecaat olabilir.

Fen liselerinden bilim çocukları, Sosyal Bilimler lisesinden strateji öğrenen çocuklar, Denizcilik liselerinden deniz politikalarına aşina çocuklar yetiştirmek mümkün müdür? Tabiî ki mümkündür. Peki nasıl derseniz, benim sınırım buraya kadar, uzmanların çözeceği konular elbet. Ben ümit varım. Yeise ne hacet..!
Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *