Kürtün yolunda dağlar kafese alınıyor

Taş ve kaya düşmesi sonucu ölümlerin de yaşanması nedeniyle özellikle yağışlı günlerde Türkiye'nin en tehlikeli yollarından birisi olarak kabul edilen Gümüşhane-Kürtün karayolunda uzman ekipler tarafından dağ ve yamaçlar çelik ağlarla örülerek kafese alınıyor.

Gümüşhane ile Giresun illerini birbirine bağlayan Gümüşhane-Kürtün Karayolu’nda kaya düşme riski bulunan dağlar ve yamaçlar endüstriyel dağcılar tarafından çelik ağlarla örülüyor.

Özellikle ilkbahar dönemlerinde yağışların da etkisiyle sık sık heyelanların, kaya ve taş düşmelerinin meydana geldiği, ölümlü ve yaralanmalı kazalara sebep olan bölgede vatandaşların güven içerisinde seyahat edebilmesi için Karayolları tarafından çalışma başlatıldı.

Geçtiğimiz yıllarda dağcılar tarafından kaya düşürme çalışması yapılan alanda bu kez uzman ekipler tarafından belirlenen kayalar çelik ağlarla kafese alınarak risk minimuma indiriliyor. 

İki ay önce başlayan ve şimdiye kadar 3 noktada gerçekleştirilen çalışmalarda her bir yamaç yaklaşık 7 bin metrekare çelik ağla örülürken, Kürtün ilçesine bağlı Özkürtün Beldesi Karaçukur Mahallesi geçişinde bulunan dağ yamacında çalışmalarını sürdüren 9 kişilik uzman ekip 50 metrelik vinç yardımıyla çelik tel ağ ve halka marifetiyle adeta dağı kafes içine alıyor.

Zorlu çalışmada karayolunda trafik kontrollü olarak tek şeritten sağlanırken özel eğitim almış uzman ekip halatlar yardımıyla kendilerini bağladıkları dağın yamacına kafesi serip 1 metreden fazla deldikleri kayaya bağlıyor. 

Çalışmayı yapan ekibin şefi İpli Erişim Uzmanı Tanju Demirel alanında uzman 8 personelle birlikte yürüttükleri çalışmada yerde birleştirdikleri çelik ağları 50 metrelik vinç yardımıyla dağ yamacına sererek yolu güvenli hale getirdiklerini söyledi.

“Amacımız burada yol güvenliğini sağlamak”

Yaptıkları çalışmayla karayolu güvenliğini tehlikeye atan taş düşme riski bulunan alanların güvenli hale getirilmesinin amaçlandığını kaydeden Demirel, “Bununla alakalı iki tane çözüm var. Bir tanesi temizlik, diğeri de tel ağı ile örtüleme, yamaçtaki kayaların üzerinin kapatılması ve taşların güvenli şekilde alt bölgeye indirilmesi. Bu riskli alanları, Karayolları belirliyor. Yapılacak işlemi de belirledikten sonra biz de uygun görülen alanlarda çalışma yapıyoruz. Amacımız burada yol güvenliğini sağlamak, vatandaşın güvenliğini sağlamak. Bu noktada Karayolları ve Emniyet birimleriyle beraber çalışıyoruz. Gerekli önlemlerimizi alıyoruz yol güvenliğini arttırmak adına” dedi.

“Çalışma bitince insanlarımız bu alandan güvenli şekilde geçebilecekler”

Yolda yaklaşık 2 ay önce çalışmaya başladıklarını belirten Demirel, “Şu an bir 20 gün daha devam edecek. Yine devam edecek işlerin devamlılığı var elbette. Haziran ya da Ağustos'a kadar Karayolların uygun gördüğü şartlarda çalışmaya devam edeceğiz. Şu ana kadar bu bölgede 3 çalışma yaptık. Sadece burada 7 bin metrekare telle alan kapatıyoruz. Burada çalışan bir arkadaşlarımız İple Erişim sertifikası var. Uluslararası bir sertifika. Bütün dünyada geçerli. Belirli bir eğitim sürecinden geçip daha sonra burada çalışabiliyorlar. Toplam 9 kişiyiz. 50 metrelik bir vinç kullanıyoruz. Bu tarz uygulama yapılacak bir alanda öncelikle yapılacak ilk iş tepe noktasında bulunan bitki ve ağaçların temizlenmesi. Sonrasında delik delinip ankrajların çakılması gerekiyor. Bu ankrajlara serdiğimiz, uyguladığımız malzeme olan tel ağ vinç yardımıyla yukarı getiriliyor. Biz onların montajını yapıyoruz. Sonrasında bunları birleştiriyoruz. Bu ankrajlara çimente enjeksiyon ya da epoksi yapılmakta. Tepe ankrajlarının derinliği 120 santimetre. Yüzeyde de hem 100 santim hem 70 santimlik ankrajlar kullanılıyor. Onun dışında halkalar yine vinç yardımıyla bize getiriliyor, montajını yapıyoruz ve yatay birleştirmesini yapıyoruz. Bu işin bu yola faydası: Yamaçtan yola düşebilecek taşları, yumruk büyüklüğünden tutun büyük kayalara kadar tutacak kapasitede malzemeler. Bazı noktalarda sadece güçlendirilmiş çelik tel ağı kullanılıyor. Burası biraz daha riskli görüldüğü için halka da kullanıldı burada. Yol güvenliği açısından bu sağlandıktan sonra insanlarımız ya da yayalarımız, yolcularımız bu alandan güvenli şekilde geçebilecekler. Yol güvenliği bu şekilde sağlanmış olacak. Geçen bir yağış oldu yarım saat 40 dakikalık. Sonrasında biz mesai bitiminde Gümüşhane'ye dönerken yol boyunca belirli alanlarda çok fazla dökülme vardı. Yani en ufak yağışta dökülme oluyor. Bu anlamda bir risk her zaman söz konusu bu yol için” diye konuştu.

"Buradan geçerken korkuyorum"

Gümüşhane-Kürtün karayolunu sürekli olarak kullandığını dile getiren sürücü Selçuk Çelik de “Ben yıllardan beri bu yolu kullanıyorum. Buradan geçerken korkuyorum. Başımıza küçük küçük kazalar da geliyor. Taş düşüyor. Hele yağmurlu havalarda ve kışın daha tehlikeli oluyor buraları. Bu çalışmayla dağı kafesi alıyorlar. Bu sefer tabii oradan taş düşmesini engelleyecekler ve bizim sağlığımızı bu konuda koruyacaklar” ifadelerini kullandı.
 

Güncelleme Tarihi: 30 Nisan 2024, 16:26
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER