PROJE ÖNERİSİ: Enerji Teknolojileri Meslek Lisesi (ETML) Açılmalıdır
Milli Eğitim Bakanlığı’nın harekete geçerek çağın ihtiyaçlarına uygun, bilimsel temelli ve uygulanabilir bir proje ile hem eğitim sistemine hem de istihdama katkı sağlaması mümkündür. En azından Öğretimde hedeflenen %65 ağırlıklı Teknik Öğretim sürecine önemli ölçüde artı değer kazandır.
Aşağıda, sunulan “Enerji Teknolojileri Meslek Lisesi” kurulmasına yönelik projenin Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Ve Terbiye Kurulu’nun ilgili komisyonu tarafından incelemeye alınması samimi önerimizdir. Umarım kabul görür
1. Projenin Amacı
Geleceğin enerji dünyasına yön verecek, yenilenebilir enerji sistemleri konusunda bilgi ve beceri sahibi, teknolojiyi etkin kullanan, üretken ve girişimci bireyler yetiştirmek. Bu sayede Türkiye’nin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine katkı sağlamak ve enerji sektöründeki nitelikli ara eleman ihtiyacını karşılamak.
2. Gerekçe
2.1- Türkiye’nin 2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi
Paris İklim Anlaşması çerçevesinde 2053 yılına kadar net sıfır karbon salımı hedefi koymuştur. Bu vizyon doğrultusunda enerji üretiminde fosil yakıtların azaltılması, yenilenebilir enerji kaynaklarının artırılması ve enerji verimliliğinin yaygınlaştırılması gerekmektedir. Bu dönüşüm süreci, ancak alanında eğitimli, donanımlı teknik personel ile mümkün olacaktır.
2.2 Artan Enerji İhtiyacı ve Dışa Bağımlılığın Azaltılması
Türkiye, enerji ihtiyacının büyük bölümünü yurt dışından karşılamaktadır. Artan nüfus, sanayileşme ve şehirleşme ile birlikte enerji talebi her geçen yıl yükselmektedir. Bu durum, hem ekonomik bağımlılık hem de dış ticaret açığı yaratmaktadır. Yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarının etkin kullanımı, ancak bu alanda eğitim almış nitelikli insan gücüyle mümkün olacaktır.
2.3-Enerji Kaynaklarına Geçişin Hızlandırılması
Güneş, rüzgâr, hidroelektrik ve biyokütle gibi kaynakların enerji üretiminde payı artmaktadır.
Ancak bu sistemlerin kurulumu, bakımı, izlenmesi ve işletilmesi için alan bilgisine sahip teknisyenlere ihtiyaç duyulmaktadır. Enerji Teknolojileri Meslek Lisesi, bu ihtiyacı karşılayacak insan kaynağını sistematik ve sürdürülebilir şekilde yetiştirecektir.
2.4- Sanayi ve Enerji Sektörlerinde Ara Eleman Açığı
Enerji ve sanayi sektörleri, gelişen teknolojiye rağmen nitelikli ara eleman bulmakta zorlanmaktadır. Organize Sanayi Bölgeleri, enerji üretim ve dağıtım firmaları, sistem kurulum ve bakım şirketleri bu açığı sıklıkla dile getirmektedir. Mesleki ve teknik eğitim veren liselerle bu ihtiyaç doğrudan karşılanabilir.
2.5- Genç İşsizliğin Azaltılması
Türkiye’de genç işsizlik oranı %20’lerin üzerindedir. Mezun olduktan sonra doğrudan iş bulabilen veya kendi işini kurabilen gençlerin oranı oldukça düşüktür. Enerji teknolojileri alanında sunulacak uygulamalı eğitim, öğrencileri mezuniyet öncesinde sektöre hazır hale getirecek, böylece işsizlik oranlarının düşürülmesine katkı sağlayacaktır.
3. Okulun Yapısı ve Eğitim İçeriği
Alanlar ve Dallar:
o Güneş Enerjisi Teknolojileri
o Rüzgâr Enerjisi Sistemleri
o Enerji Verimliliği ve Enerji Yönetimi
o Elektrik-Elektronik Teknolojisi
o Akıllı Şebeke ve Sayaç Sistemleri
• Eğitim Süresi: 4 yıl (1 yıl hazırlık + 3 yıl uygulamalı eğitim)
• Uygulama Ortakları:
o Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
o Enerji firmaları (EPDK lisanslı üreticiler)
o Organize Sanayi Bölgeleri
o Belediyeler ve Kalkınma Ajansları
• Staj ve İşbirlikleri:
11. ve 12. sınıflarda sektörde zorunlu uygulama stajı
Mezuniyetten önce iş başvurusu ve yönlendirme desteği
Mezunlara öncelikli işe alım sözleşmeleri
4- Beklenen Kazanımlar
• Enerji sektörüne yönelik kalifiye insan gücü yetiştirilmesi
• Gençlerin işsizlikle mücadelede güç kazanması
• Türkiye’nin enerji politikalarına somut destek sağlanması
• İthalat bağımlılığının azalarak yerli üretimin artması
• Net sıfır emisyon vizyonuna katkı sunan bir eğitim modeli oluşturulması
5. Sonuç ve Öneri
Enerji Teknolojileri Meslek Lisesi, Türkiye’nin hem ekonomik hem çevresel geleceği için stratejik öneme sahiptir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından başlatılacak bu proje; bilimsel, uygulanabilir ve sürdürülebilir bir kalkınma hamlesidir. Pilot uygulamaların ardından ülke genelinde yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Not: Proje ayrıca Word, PDF belgesi ve Slayt olarak ta hazırlanmıştır
Gümüşhane:10.05.2025
Hazırlayan. Yusuf SADIK Eğitimci Yazar Emekli İL Milli Eğitim Müdürü